رونمایی از سنگ مزار سهراب سپهری

جدیدترین سنگ مزار سهراب سپهری، با طرحی از خوشنویسیِ رضا مافی از شعرِ او رونمایی شد.

خواهرزاده سهراب سپهری گفت: سهراب سپهری یکی از پدیده های مهم تاریخ هنر و فرهنگ ایران بوده که گام های بلندی را در این مسیر برداشته است.

سید جلال فاطمی، شامگاه (پنجشنبه- ۲۲ مهرماه) در آیین رونمایی از سنگ مزار سهراب سپهری، اظهار کرد: پدیده بودن سهراب فقط به واسطه خلاقیت های هنری او نبوده است، بلکه ذات و شخصیت او به این امر کمک کرده است.

وی افزود: سهراب سپهری انسان دوست و یک طبیعت دوست با نگرش جهان شمول بود که این ویژگی‌ها، امروز در کمتر هنرمندی دیده می‌شود. سهراب دنیا دیده بود و با فرهنگ و آدم‌های مختلف دنیا آشنایی داشت.

 به گزارش ایسنا، خواهرزاده سهراب سپهری تصریح کرد: حدود ۴۰ سال قبل کالبد بی روح سهراب سپهری با مشورت برخی از دوستان در امامزاده سلطان علی مشهد اردهال به خاک سپرده شد زیرا سهراب وصیت کرده بود که در کاشان دفن شود.

این کارگردان، گفت: اولین سنگ مزار سهراب سپهری توسط استاد رضا مافی طراحی و اجرا شده بود که اثری جامع و مانع بود، اما در این مدت به دلیل اعتنا و بی اعتنایی‌ها، رفتارهای متفاوتی بر این سنگ یادبود رفت که بدون هماهنگی با خانواده سهراب بود.

وی افزود: در یک نوبت سنگ مزار سهراب را که تعویض کردند سنگ تراش شماره موبایل خود را بر روی آن حک کرده بود، در حالی که نشانه یادبود یک شاعر و نقاش نامدار ایرانی نباید در خود چنین مواردی را داشته باشد.

 فاطمی گفت: در یک نوبت که سنگ قبر سهراب شکست، مجری تصمیم گرفت که متن انگلیسی را کنار آن بنویسد که ابتکار پسندیده ای بود اما ترجمه ناشیانه در کنار آن، مورد اعتراض ما قرار گرفت اما کسی به آن توجهی نکرد.

خواهرزاده سهراب سپهری افزود: در سال قبل گزارش اشتباهات ترجمه سنگ مزار سپهری در فضای مجازی پخش شد و به فاصله یک سال و نیم یک تیم هنری، سنگ فعلی را طراحی و ساختند که امیدواریم لایق این هنرمند برجسته کشورمان باشد.

آیین بزرگداشت سهراب سپهری، همراه با تعویض سنگ مزار این نقاش و شاعر کاشانی، با حضور جمعی از مسئولان، هنردوستان و خانواده سهراب سپهری در مشهد اردهال برگزار شد.

دیدگاه‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *